Praktijkcases

Verhalen uit het bedrijfsleven

FIOD, OM en Politie
Veertig verhalen ophalen en catchy herschrijven met het thema Afpakken

De boeven die in onze maatschappij rondlopen worden steeds slimmer. Sterker nog, als overheid, handhavings- en opsporingdienst zul je je allerbeste beentje voor moeten zetten om ze te pakken. En heb je er dan eindelijk één bij de kladden dan zijn er behoorlijk veel slimmeriken die een gevangenisstraf incalculeren. Na een paar jaar zitten pakken ze hun luxeleven geruisloos weer op. Want ze kunnen gewoon nog bij het het geld dat ze gestolen hebben. Dat kan natuurlijk beter! Daarom wordt er afgepakt met als doel de boeven dáár te raken waar ze het voelen.

De Storytelling Fabriek heeft in opdracht van de stuurgroep Afpakken (een samenwerkingsverband tussen de FIOD, Het OM en de Politie)  ruim veertig verhalen opgehaald. Deze juweeltjes hebben we vervolgens pakkend herschreven zodat ze weer met jeu en een grote plakfactor de organisaties ingebracht kunnen worden.   Voor het terugbrengen van de verhalen in de organisatie had de Storytelling Fabriek meerdere catchy ideeen; waaronder een pop-up afpakexperience en een spannende podcast.  Doel opdracht: Afpakken weer vers op het netvlies en boven aan de agenda van de mewerkers krijgen.

Top 50 van één van de grooste overheidsinstellingen van ons land 
Workshop storytelling, framing en verandering

Deze opdracht is een prachtig voorbeeld van de grote impact en reikwijdte van taal.  In kleine groepen zijn we actief met elkaar aan de slag gegaan.  We hebben een aantal ongelooflijk productieve en mooie middagen gehad waar de tijd is genomen om echt contact te maken en te herijken.  Onderwerpen als framing, de verandercurve van Kübler-ross, de corporatestory en narratieve technieken kwamen in noodtreintempo voorbij.  

Een bijeenkomst met groot effect op de organisatie en haar medewerkers en op termijn ook op Nederland. Eén puntje van verbetering: de dag mocht wel wat langer duren vonden de deelnemers. Een fantatisch compliment natuurlijk van top 50 leden die in de regel nog geen minuut over hebben.

Allianz
Voelbaar en persoonlijk maken van nieuwe werkprincipes & verfilmen ervaringsverhalen

Renate Wolak, customer experiencemanager van Allianz Benelux, belde ons op met de vraag of wij de nieuwe blue principles die ze binnen Allianz wilden introduceren voelbaar en persoonlijk konden maken voor hun medewerkers. 'Natuurlijk', zeiden wij. En oja...we hadden weinig tijd. 'Geen probleem', zeiden wij en we gingen aan de slag. We kregen een enthousiaste medewerker te spreken die ons een verhaal vertelde van een gedenkwaardig klantcontact. Ook de klant hebben we mogen interviewen en hem een aantal rake vragen gesteld. Van deze twee verhalen hebben we een prikkelende storyline geschreven die we zo authentiek en echt mogelijk in beeld hebben gebracht.

Resultaat: super enthousiaste medewerkers en opdrachtgever en...(altijd een mooi compliment) een vervolgopdracht. Voor de vervolgopdracht hebben wij een aangrijpend klantverhaal verfilmd van een dame die door de steek van een steenvis bijna was overleden, maar die door het adequate handelen van Allianz deze ervaring heeft kunnen navertellen. 

De Rabobank 
Speechwriting en coaching directeur

Bij de Rabobank was er een nieuwe visie geïntroduceerd. Een visie met grote doelstellingen en verregaande idealen. Intern was bij een aantal regio’s te merken dat niet alle medewerkers direct grip kregen op deze koers. Hoe was het te rijmen met hun eigen situatie? Hoe konden ze het concreet maken in hun dagelijkse werkzaamheden? Vanuit deze vraag is de Storytelling Fabriek samen met één van deze regio’s op zoek gegaan naar de beste manier om de vertaling naar de medewerkers te maken.  Zodat het een breed gedragen en invoelbare missie zou worden.

Als specialist op het gebied van zowel het individuele (vertel-)aspect van storytelling, als de strategische- en reputatie gerelateerde aspecten hebben we in nauwe samenwerking met het creatieve Rabobank Team een fantastische lanceringsevenement ontwikkeld. Onder onze begeleiding heeft de directievoorzitter een indrukwekkend persoonlijk verhaal verteld waarbinnen alle waardes van de landelijke strategie terug te vinden waren. Hij ontpopte zich tot een waar verteltalent gelijk aan Obama, met een bijzonder en betrokken oog voor zijn medewerkers. Daarnaast hebben we tijdens deze grootse kick off een aantal concrete handvatten aangereikt zodat medewerkers direct aan de slag konden om het grotere verhaal te vertalen in behapbare micro stories die direct inzetbaar waren in de dagelijkse praktijk.

DUO
Begeleiden afdeling om visie helder te krijgen en een nieuwe impuls te geven

De Storytelling Fabriek heeft Dienst Uitvoering Onderwijs afdeling ppm begeleid om de nieuwe visie impuls en body te geven. In het proces hier naartoe hebben we op basis van verschillende storytelling-inspiratie sessies een rode draad gevormd die werd geladen door de vragen: Welke waarden en drijfveren delen we? En, welke talenten en karakter eigenschappen hebben we als team al in huis om ons zo dicht mogelijk bij ons doel te brengen? Een belangrijke uitkomst van het gehele traject is dat de toekomstige visie gedragen wordt door een team van vakmensen en is geladen met persoonlijke voorbeelden en relevante ervaringsverhalen.

ING
Regie bedrijfscabaret

Al zes jaar op een rij regisseren wij het personeelscabaret van ING. Hierbij staan de verhalen uit de organisatie centraal. de voorstelling vindt altijd plaats in fantatische ruimtes zoals de Westergastfabriek. Het is altijd een feest om hier onderdeel van uit te mogen maken.

Politie
Opleiding directie communicatie, ontwikkelen van het Storyspel, bedrijfscabaret, story on stage

We werken al jaren met veel plezier op verschillende vlakken samen met de Politie. Van sprankelend bedrijfscabaret tot het opleiden van de gehele communicatiekolom in Storytelling. En ook snoeirake kwetsbare ervaringsverhalen met een theatrale twist vertelt door de medewerkers zelf voor een publiek van 1000 man.

Bedankt voor uw reservering! U ontvangt van ons een bevestigingsmail op .

De pagina ververst over 5 seconden.

Een voorbeeld uit de praktijk

Tijdens één van onze storytelling trainingen voor de politie vertelde een agent over de rellen bij Hoek van Holland. Hoe hij een woeste schuimbekkende mensenmassa op zich af had zien komen toen hij met veel te weinig collega's op een duin stond. Dat hij met zijn ene hand op z’n pistool en de andere op z’n ...

Lees meer

Een zebra, leuk! Maar euh …Waarom?

Leuk dat je het vraagt! Dat geeft ons de gelegenheid om te vertellen waarom deze veelzijdige mascotte zo goed bij ons past. En vertellen, dat doen wij van de Storytelling Fabriek natuurlijk graag ;). Het zit zo: elke zebra, heeft zijn eigen unieke streepjescode, maar als er meerdere zebra’s bij elkaar staan kan bijvoorbeeld een hongerige l...

Lees meer

Ons aanbod

Storytelling School

Trainingen, workshops en opleiding

In onze Storytelling School staat zowel het ambacht storytelling als ieders unieke verhalen en talenten centraal. Onze sprankelende docentencrew bestaat uit betrokken vakmensen die zowel een poot in de theatergrond hebben als in het bedrijfsleven.....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Business

Storytelling als interventie-, motivatie- en veranderinstrument

Van een motivational speech tot een doorleefde corporate story; alles is mogelijk. Wanneer je inzicht wil krijgen in de onderstroom van je organisatie of je wil een gewijzigde koers implementeren, misschien sta je op het punt om een nieuwe missie wereldkundig te....

Lees meer Meer aanbod

Consulting & Coaching

Direct toepasbare tips, trucs en storytelling adviezen

Wil je die tip top speech maken voor dat congres van volgende maand of vind je het spannend om in het openbaar je verhaal of presentatie te houden? Misschien heb je vragen over het opbouwen van je verhaal met een specifiek doel voor ogen. Met welke vraag je ook....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Powersessie

Storytelling Powersessie

De Storytelling Powersessie van buro ROOD geeft de basisgereedschappen en het zelfvertrouwen waarmee je een authentiek (organisatie)verhaal kan vormgeven en vertellen. Deze dynamische en energieke training bestaat uit een gevarieerd aanbod van werkvormen en....

Lees meer Meer aanbod

Reacties

Sinéad Branagan
Sinéad Branagan
  • Vice-president Beijer Electronics

Manon faciliteerde ons bij Beijer Electronics bij het ontdekken van onze oorsprong, ons bronverhaal, leerde ons bewust verhalen te gebruiken en inspireerde ons met haar vaardigheden, kennis, aanste

Lees meer Meer reacties
Renata Wolak
Renata Wolak
  • Customer Experience Manager Allianz Benelux

Ik heb met Manon mogen werken aan de verfilming van een aantal klantverhalen. Niet zomaar verhalen, maar herkenbare verhalen die gewenst gedrag weergeven en medewerkers bewegen tot verandering en klan

Lees meer Meer reacties
Yvette Watson
Yvette Watson
  • Eigenaar Phi factory
    Mede- initiatiefnemer Toekomststoel

Een absolute aanrader #storytelling bij De Storytelling Fabriek! Voor mijn werk spreek ik veel om mijn passie over te brengen over de noodzaak van een circulaire economie

Lees meer Meer reacties
Ellen Persoon
Ellen Persoon
  • Actrice bij studio de Bakkerij

Ik heb haar ervaren als een vakvrouw die het ambacht verstaat en die naast haar heldere maar nooit starre visie een heel prettige en veilige omgeving creëert waarin ik me kon ontwikkelen.

Lees meer Meer reacties
  H. de Vries
H. de Vries
  • Politie

De training geschiedt in kleine groepen waarin geïnvesteerd wordt in de veiligheid. De kracht ligt in korte tijd zeer veel nuttige tips krijgen en deze te oefenen

Lees meer Meer reacties
Rebecca Bakker
Rebecca Bakker
  • Zelfstandig ondernemer

Een te gekke en leerzame workshop Storytelling gevolgd. Heel blij mee! Een absolute aanrader. Heldere, eerlijke en opbouwende feedback waarmee ik zeker weten verder kan

Lees meer Meer reacties
HR-manager  Overheid
HR-manager Overheid

“De ontwikkeling van persoonlijk leiderschap van een verhalenverteller. Ik zou zeggen de koppeling tussen bovenstroom en onderstroom binnen corporate communicatie.

Lees meer Meer reacties
Communicatieprofessional
Communicatieprofessional

Vanuit een achtergrond in het theatervak zetten ze de theorie en inzichten hiervan in om te trainen en coachen in verteltechnieken, stem, houding en verhaalopbouw

Lees meer Meer reacties
Erwin Sengers
Erwin Sengers
  • Haagse Hogeschool

Manon's ability to create multi-divers teams to collaborate and achieving goals is SUBLIME!

Lees meer Meer reacties

Onze Klanten

Beijer Electronics
Bol.com
De Haagse School
Dienst Uitvoering Onderwijs
Gemeente Den Haag
Greystar
ING
Miniserie Van Finacien
NHG
PBLQ
PHY Factory
Politie
Rabobank
Spaarne Gasthuis
The Story Connection
Toekomststoel
Achmea