‘Gefeliciteerd het wordt IVF’

Geplaatst op 06-09-2018

Nadat ze eerst tien minuten zeer bedenkelijk en met veel zuchten en hummen op haar scherm had gekeken, gaf ze me uiteindelijk met een opgewekt gezicht een hand. “Gefeliciteerd, het wordt IVF.” Ik had werkelijk geen idee waar mevrouw Geluk het over had. Mevrouw Geluk, ja zo heette ze echt. Afgaande op haar naam had ik mijn kansen voor dit gesprek iets hoger ingeschat.

De kamer werd grotendeels verduisterd door vergeelde lamellen.

Misschien omdat ze op deze manier beter op haar scherm kon kijken of gewoon omdat ze niet zo gek was op daglicht, ik weet het niet. Er stonden een bureau en drie stoelen. Eén voor haar en twee voor mij. Zelfs een computernitwit als ik zag dat mevrouw Geluk een behoorlijk ouderwets bakbeest had staan in tegenstelling tot haar wel erg jeugdige voorkomen. Het was er nog zo één waarbij je de toetsen van het toetsenbord van grote afstand naar beneden moest drukken om vervolgens het geluid te horen van een geweerschot elke keer dat zo’n toets de bodem van het bord bereikt. Ondanks dat ze maar in haar eentje was, voelde de hele situatie sowieso alsof ik voor een vuurpeloton stond. Met elke toets die zij typte raakte ze me recht in mijn hart.

M’n man was die ochtend gewoon naar zijn werk gegaan.

De fertiliteitsarts zou mij namelijk vertellen dat er helemaal geen probleem was. Die zou mij vertellen dat ik prima zwanger kon worden en dat ik alleen maar wat geduld nodig had. Dàt hadden we namelijk van tevoren zo afgesproken, mijn man en ik, dat zou de dokter mij vertellen. Maar dat vertelde ze niet… Ze feliciteerde me en kondigde vervolgens aan dat ik vervroegd in de overgang zou komen. Weinig eitjes, slechte kwaliteit, bijna onmogelijk. Iets dergelijks. Hèt grote voordeel van vervroegde overgang was natuurlijk wel dat ik niet op de IVF-wachtlijst hoefde. “Direct starten met traject”, zo toetste zij tegelijk met haar gesproken boodschap knallend in. Mevrouw Geluk bedoelde het goed vermoed ik.

Voor mevrouw Geluk was het oprecht heugelijk nieuws.

Zij had namelijk dagelijks te maken met stellen met een onvervulde kinderwens en het gros daarvan moest op de beruchte wachtlijst. Ik hoefde dat, God zij geprezen volgens haar, niet. Mijn eitjes waren namelijk stuk, mijn eitjes hadden haast. Mevrouw Geluk had trouwens ook haast, want nog geen twee minuten na de felicitaties stond ik al bij de balie om een afspraak in te plannen voor de start van het traject. Het gedenkwaardige begin van een emotionele rollercoaster die nog jaren zou duren. Op dat moment wist mijn man nog van niks.

Er zat nogal een verschil tussen mijn verhaal en het verhaal van mevrouw Geluk.

We waren ons maar zijdelings bewust van elkaars referentiekader. En zo gaat dat in de praktijk van alle dag natuurlijk heel vaak. We praten, we luisteren, oprecht geïnteresseerd, maar altijd vanuit onze eigen achtergrond en ervaringen. Ons brein stelt de vraag: waar linkt mijn verhaal aan jouw verhaal? En dat is ook de kracht van verhalen: ze helpen ons brein om te verbinden: connecting the dots. Toch zorgt dit ingenieuze, (vaak) onbewuste systeem ervoor dat we het verhaal van de ander niet altijd ten volle kunnen horen.

Hoe creëer je de ruimte om het verhaal van de ander wèl echt binnen te laten komen?

Allereerst is het van belang om op een net wat andere manier te luisteren dan we van nature gewend zijn. De uitspraak: ‘Je hebt twee oren en één mond, gebruik het ook in deze verhouding’, is hier van toepassing. Van storytelling, naar storylistening. Allereerst stellen we onze gesprekspartner een verhaalvraag, ook wel narratieve prikkelvraag genoemd1, waarmee het persoonlijke verhaal van de ander wordt geactiveerd. Vervolgens luisteren we, we zeggen niets. Pas als de ander vastloopt in het verhaal kunnen we te hulp schieten. We kunnen doorvragen of iets herhalen dat net is gezegd. Uit ervaring kan ik zeggen: het lijkt eenvoudig om je mond dicht te houden, maar het is nog best een uitdaging. Als het lukt: geniet ervan, de opbrengst kan voor beide partijen intens waardevol zijn. Zo weet ik bijna zeker dat wanneer mevrouw Geluk meer tijd had genomen om naar mijn verhaal te luisteren, we makkelijker tot een gezamenlijke koers waren gekomen. De eerste afspraak had wellicht wat langer geduurd, maar de afspraken daarna waren waarschijnlijk effectiever en meer ‘op maat’ verlopen.

Niet alleen de ‘storylistener’ is verantwoordelijk voor het ophalen van een verhaal.

Een belangrijke verantwoordelijkheid van de storyteller is namelijk om het eigen verhaal daadwerkelijk met de ander te delen. Zelfs als daar niet expliciet naar gevraagd wordt. In dit geval was ik overweldigd door de hele situatie, door de boodschap, maar eerlijk gezegd ook door de mevrouw met de witte jas. Daarom was het eigenlijk niet bij me opgekomen dat mijn verhaal er toe deed. Dat mijn achtergrond, mijn worsteling, mijn emoties achteraf zelfs essentieel bleken te zijn voor het krijgen van de juiste behandeling. Soms zijn we wat teveel ‘impressed by the dress’ of in dit geval ‘de witte jas’.

Inmiddels ben ik in de vreselijk gelukkige positie dat mijn verhaal een o zo mooi staartje heeft gekregen. Met gepaste trots kan ik vertellen dat ik dit voorjaar voor de tweede keer mama ben geworden van een zoontje. Helemaal via de natuurlijke weg gekomen. Ik dacht: ik deel het even. Een compleet nieuw verhaal is in de maak.

Misschien is er gedurende het lezen bij jou ook wel een verhaal opgeborreld dat je nog niet helemaal hebt ‘af’geluisterd. Wie weet ligt er zelfs een nog onverteld verhaal op het puntje van je tong. Wat let je? Ga ze halen, ga ze brengen!

1 De narratieve prikkelvraag is het eerst beschreven in Storypower - verhalen die je organisatie veranderen (Scheringa, Adformatie 2013).

Bedankt voor uw reservering! U ontvangt van ons een bevestigingsmail op .

De pagina ververst over 5 seconden.

Deel dit bericht:

Een voorbeeld uit de praktijk

Tijdens één van onze storytelling trainingen voor de politie vertelde een agent over de rellen bij Hoek van Holland. Hoe hij een woeste schuimbekkende mensenmassa op zich af had zien komen toen hij met veel te weinig collega's op een duin stond. Dat hij met zijn ene hand op z’n pistool en de andere op z’n ...

Lees meer

Een zebra, leuk! Maar euh …Waarom?

Leuk dat je het vraagt! Dat geeft ons de gelegenheid om te vertellen waarom deze veelzijdige mascotte zo goed bij ons past. En vertellen, dat doen wij van de Storytelling Fabriek natuurlijk graag ;). Het zit zo: elke zebra, heeft zijn eigen unieke streepjescode, maar als er meerdere zebra’s bij elkaar staan kan bijvoorbeeld een hongerige l...

Lees meer

Ons aanbod

Storytelling School

Trainingen, workshops en opleiding

In onze Storytelling School staat zowel het ambacht storytelling als ieders unieke verhalen en talenten centraal. Onze sprankelende docentencrew bestaat uit betrokken vakmensen die zowel een poot in de theatergrond hebben als in het bedrijfsleven.....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Business

Storytelling als interventie-, motivatie- en veranderinstrument

Van een motivational speech tot een doorleefde corporate story; alles is mogelijk. Wanneer je inzicht wil krijgen in de onderstroom van je organisatie of je wil een gewijzigde koers implementeren, misschien sta je op het punt om een nieuwe missie wereldkundig te....

Lees meer Meer aanbod

Consulting & Coaching

Direct toepasbare tips, trucs en storytelling adviezen

Wil je die tip top speech maken voor dat congres van volgende maand of vind je het spannend om in het openbaar je verhaal of presentatie te houden? Misschien heb je vragen over het opbouwen van je verhaal met een specifiek doel voor ogen. Met welke vraag je ook....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Powersessie

Storytelling Powersessie

De Storytelling Powersessie van buro ROOD geeft de basisgereedschappen en het zelfvertrouwen waarmee je een authentiek (organisatie)verhaal kan vormgeven en vertellen. Deze dynamische en energieke training bestaat uit een gevarieerd aanbod van werkvormen en....

Lees meer Meer aanbod

Reacties

Sinéad Branagan
Sinéad Branagan
  • Vice-president Beijer Electronics

Manon faciliteerde ons bij Beijer Electronics bij het ontdekken van onze oorsprong, ons bronverhaal, leerde ons bewust verhalen te gebruiken en inspireerde ons met haar vaardigheden, kennis, aanste

Lees meer Meer reacties
Renata Wolak
Renata Wolak
  • Customer Experience Manager Allianz Benelux

Ik heb met Manon mogen werken aan de verfilming van een aantal klantverhalen. Niet zomaar verhalen, maar herkenbare verhalen die gewenst gedrag weergeven en medewerkers bewegen tot verandering en klan

Lees meer Meer reacties
Yvette Watson
Yvette Watson
  • Eigenaar Phi factory
    Mede- initiatiefnemer Toekomststoel

Een absolute aanrader #storytelling bij De Storytelling Fabriek! Voor mijn werk spreek ik veel om mijn passie over te brengen over de noodzaak van een circulaire economie

Lees meer Meer reacties
Ellen Persoon
Ellen Persoon
  • Actrice bij studio de Bakkerij

Ik heb haar ervaren als een vakvrouw die het ambacht verstaat en die naast haar heldere maar nooit starre visie een heel prettige en veilige omgeving creëert waarin ik me kon ontwikkelen.

Lees meer Meer reacties
  H. de Vries
H. de Vries
  • Politie

De training geschiedt in kleine groepen waarin geïnvesteerd wordt in de veiligheid. De kracht ligt in korte tijd zeer veel nuttige tips krijgen en deze te oefenen

Lees meer Meer reacties
Rebecca Bakker
Rebecca Bakker
  • Zelfstandig ondernemer

Een te gekke en leerzame workshop Storytelling gevolgd. Heel blij mee! Een absolute aanrader. Heldere, eerlijke en opbouwende feedback waarmee ik zeker weten verder kan

Lees meer Meer reacties
HR-manager  Overheid
HR-manager Overheid

“De ontwikkeling van persoonlijk leiderschap van een verhalenverteller. Ik zou zeggen de koppeling tussen bovenstroom en onderstroom binnen corporate communicatie.

Lees meer Meer reacties
Communicatieprofessional
Communicatieprofessional

Vanuit een achtergrond in het theatervak zetten ze de theorie en inzichten hiervan in om te trainen en coachen in verteltechnieken, stem, houding en verhaalopbouw

Lees meer Meer reacties
Erwin Sengers
Erwin Sengers
  • Haagse Hogeschool

Manon's ability to create multi-divers teams to collaborate and achieving goals is SUBLIME!

Lees meer Meer reacties

Onze Klanten

Beijer Electronics
Bol.com
De Haagse School
Dienst Uitvoering Onderwijs
Gemeente Den Haag
Greystar
ING
Miniserie Van Finacien
NHG
PBLQ
PHY Factory
Politie
Rabobank
Spaarne Gasthuis
The Story Connection
Toekomststoel
Achmea