'De verderkijker'

Geplaatst op 06-09-2018

Tussen alle drukte door was daar ineens die heerlijk zonnige dag. Op een zaterdag nog wel, dus hup gezin ingepakt en naar het strand. Live a little. Met een energie waar Jochem Myer jaloers op zou zijn verzamelde mijn oudste meteen alles waarvan hij dacht dat we echt niet zonder zouden kunnen op het strand. Een emmer, een schep, een harkje, een bal, een handdoek, memory, al z’n Paw Patrol hondjes, een ballon, nog een bal maar dan een rode met stippen dus dat was echt anders, een papiertje, een touw voor je weet het nooit en een verrekijker. En dan was er natuurlijk ook nog z’n babybroertje om mee te nemen die een eigen verhuislading aan spullen inbracht. Alles in onze rode C1, formaat kersenbonbon. De buurman vroeg ons zelfs waar de vakantie naar toe ging en of we twee of drie weken wegbleven… 

Met de bumper schrapend over het asfalt gingen we op pad. En het moet gezegd: het was heerlijk! Er was precies één parkeerplek vrij en vanaf dat ogenblik voelde dit middagje inderdaad als een heuse vakantie.  Er werd natuurlijk flink gespeeld met zand. Maar van al de meegenomen huisraad werd uiteindelijk alleen de verrekijker gebruikt. Toen we op het punt stonden huiswaarts te keren en de hele lading weer in te pakken kon m’n zoontje nog geen afscheid nemen van de zee en stelde voor om nog even bootjes te kijken.  Dat deden we. Er kwamen zeilbootjes langs,  surfers, een ‘katmaaran’, piratenboten natuurlijk en... de boot van Sinterklaas! Dat moest natuurlijk even van dichtbij bekeken worden, want alhoewel het april was, zou de boot vast al vol liggen met cadeautjes. “Mam! Heb jij de verder-kijker?”

Ik geef het half uitelkaar vallende ding aan m’n zoontje, waarop mijn man zegt: het is een ‘verre’kijker lieverd! “Nee hoor”,  zegt m’n vierjarige werktuigbouwer. “Het is een verder-kijker! Je kijkt er verder mee. Snap je?.” Even zijn we stil. En trots. Dat heeft hij toch maar mooi bedacht dat wijsneusje van ons. Ik neem mij deze zelfde middag twee dingen voor: Ten eerste: ik ga de dingen meer bij de naam noemen. Dan begrijpt tenminste iedereen direct wat ik bedoel. En ten tweede: ik ga er van uit dat mensen ook op mijn verhaal zitten te wachten. Net als mijn zoontje er in volle overtuiging vanuit gaat dat zijn kant van de zaken echt belicht mag worden en dat papa niet altijd gelijk heeft. Want een verderkijker is nou eenmaal een beter woord voor deze situatie. “Geeft niks uit hoor mam, zegt ie nog met z’n allerliefste boeven glimlach”

Ook in de werkpraktijk, tijdens de vele team-ontwikkelingstrajecten die ik begeleid,  verbaast het me regelmatig hoe er om de hete brij wordt heen gepraat in de verhalen die worden gedeeld. Hoe vaak de zaken worden benoemd aan de hand van wat iets niet is, in plaats van wat het wel is. Maar weet je wat het is? We noemen een stoel toch ook niet “ga lekker zitten aan dat ding dat geen tafel is.”  Een stoel noemen we gewoon een stoel.  Een hond, een hond. En niet: “zie je daar die grote blaffende niet-kat”.   

Zeker als teams langer met elkaar samenwerken wordt er vaak vanuit gegaan dat de  ander wel begrijpt wat ie bedoelt. We kennen elkaar inmiddels zo lang. In de praktijk blijkt juist dat hier de meeste miscommunicatie ontstaat.  Er wordt zoveel voor elkaar ingevuld dat we bijna niet meer met echte woorden communiceren, maar dat er een soort geheimtaal ontstaat die alleen intimi zouden moeten kennen. Een geheimtaal waar deze intimi eigenlijk de code van kwijt zijn.

Een andere vaak gehoorde gedachte: “wie zit er nu op mijn verhaal te wachten? Laat ik het maar kort houden.” Bij deze variant worden hele zinnen weggelaten. Of mensen beginnen met veel energie aan een verhaal, bedenken dan dat het eigenlijk heel raar klinkt wat ze aan het vertellen zijn (of dat Hendrik dit veel beter kan vertellen) en hoppa de zin verdwijnt halverwege in het luchtledige. Weg zin, weg verhaal. Weg boodschap. Want onze hoofden zitten vaak net zo vol als mijn over-bepakte Citroen 1 op een zonnige zaterdag. Gevuld met oordelen, met name over ons zelf.

Dus laten we wat vaker zeggen wat we nou eigenlijk echt bedoelen. En tegelijkertijd ons zelf wat meer bekijken zoals we naar kinderen kijken. Ja! Er zitten mensen op jouw verhalen te wachten. Echt wel! En zo niet? Dan kijken we gewoon even door onze supersonische verderkijker naar mensen die dit wel doen.

Bedankt voor uw reservering! U ontvangt van ons een bevestigingsmail op .

De pagina ververst over 5 seconden.

Deel dit bericht:

Een voorbeeld uit de praktijk

Tijdens één van onze storytelling trainingen voor de politie vertelde een agent over de rellen bij Hoek van Holland. Hoe hij een woeste schuimbekkende mensenmassa op zich af had zien komen toen hij met veel te weinig collega's op een duin stond. Dat hij met zijn ene hand op z’n pistool en de andere op z’n ...

Lees meer

Een zebra, leuk! Maar euh …Waarom?

Leuk dat je het vraagt! Dat geeft ons de gelegenheid om te vertellen waarom deze veelzijdige mascotte zo goed bij ons past. En vertellen, dat doen wij van de Storytelling Fabriek natuurlijk graag ;). Het zit zo: elke zebra, heeft zijn eigen unieke streepjescode, maar als er meerdere zebra’s bij elkaar staan kan bijvoorbeeld een hongerige l...

Lees meer

Ons aanbod

Storytelling School

Trainingen, workshops en opleiding

In onze Storytelling School staat zowel het ambacht storytelling als ieders unieke verhalen en talenten centraal. Onze sprankelende docentencrew bestaat uit betrokken vakmensen die zowel een poot in de theatergrond hebben als in het bedrijfsleven.....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Business

Storytelling als interventie-, motivatie- en veranderinstrument

Van een motivational speech tot een doorleefde corporate story; alles is mogelijk. Wanneer je inzicht wil krijgen in de onderstroom van je organisatie of je wil een gewijzigde koers implementeren, misschien sta je op het punt om een nieuwe missie wereldkundig te....

Lees meer Meer aanbod

Consulting & Coaching

Direct toepasbare tips, trucs en storytelling adviezen

Wil je die tip top speech maken voor dat congres van volgende maand of vind je het spannend om in het openbaar je verhaal of presentatie te houden? Misschien heb je vragen over het opbouwen van je verhaal met een specifiek doel voor ogen. Met welke vraag je ook....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Powersessie

Storytelling Powersessie

De Storytelling Powersessie van buro ROOD geeft de basisgereedschappen en het zelfvertrouwen waarmee je een authentiek (organisatie)verhaal kan vormgeven en vertellen. Deze dynamische en energieke training bestaat uit een gevarieerd aanbod van werkvormen en....

Lees meer Meer aanbod

Reacties

Sinéad Branagan
Sinéad Branagan
  • Vice-president Beijer Electronics

Manon faciliteerde ons bij Beijer Electronics bij het ontdekken van onze oorsprong, ons bronverhaal, leerde ons bewust verhalen te gebruiken en inspireerde ons met haar vaardigheden, kennis, aanste

Lees meer Meer reacties
Renata Wolak
Renata Wolak
  • Customer Experience Manager Allianz Benelux

Ik heb met Manon mogen werken aan de verfilming van een aantal klantverhalen. Niet zomaar verhalen, maar herkenbare verhalen die gewenst gedrag weergeven en medewerkers bewegen tot verandering en klan

Lees meer Meer reacties
Yvette Watson
Yvette Watson
  • Eigenaar Phi factory
    Mede- initiatiefnemer Toekomststoel

Een absolute aanrader #storytelling bij De Storytelling Fabriek! Voor mijn werk spreek ik veel om mijn passie over te brengen over de noodzaak van een circulaire economie

Lees meer Meer reacties
Ellen Persoon
Ellen Persoon
  • Actrice bij studio de Bakkerij

Ik heb haar ervaren als een vakvrouw die het ambacht verstaat en die naast haar heldere maar nooit starre visie een heel prettige en veilige omgeving creëert waarin ik me kon ontwikkelen.

Lees meer Meer reacties
  H. de Vries
H. de Vries
  • Politie

De training geschiedt in kleine groepen waarin geïnvesteerd wordt in de veiligheid. De kracht ligt in korte tijd zeer veel nuttige tips krijgen en deze te oefenen

Lees meer Meer reacties
Rebecca Bakker
Rebecca Bakker
  • Zelfstandig ondernemer

Een te gekke en leerzame workshop Storytelling gevolgd. Heel blij mee! Een absolute aanrader. Heldere, eerlijke en opbouwende feedback waarmee ik zeker weten verder kan

Lees meer Meer reacties
HR-manager  Overheid
HR-manager Overheid

“De ontwikkeling van persoonlijk leiderschap van een verhalenverteller. Ik zou zeggen de koppeling tussen bovenstroom en onderstroom binnen corporate communicatie.

Lees meer Meer reacties
Communicatieprofessional
Communicatieprofessional

Vanuit een achtergrond in het theatervak zetten ze de theorie en inzichten hiervan in om te trainen en coachen in verteltechnieken, stem, houding en verhaalopbouw

Lees meer Meer reacties
Erwin Sengers
Erwin Sengers
  • Haagse Hogeschool

Manon's ability to create multi-divers teams to collaborate and achieving goals is SUBLIME!

Lees meer Meer reacties

Onze Klanten

Beijer Electronics
Bol.com
De Haagse School
Dienst Uitvoering Onderwijs
Gemeente Den Haag
Greystar
ING
Miniserie Van Finacien
NHG
PBLQ
PHY Factory
Politie
Rabobank
Spaarne Gasthuis
The Story Connection
Toekomststoel
Achmea